Ako vznikal posledný soundtrack? Poslal: micho 27.7.2011, 15:40:06; komentáre (12)
Príbeh posledného filmu potterovskej série - Harry Potter a Dary Smrti II - dokresľuje hudba, ktorú zložil francúzsky skladateľ Alexandre Desplat. Proces výroby filmového soundtracku sa snažil Desplat priblížiť v jednom z nedávno poskytnutých rozhovorov, z ktorého sa dozviete napríklad to, ktorú časť filmovej hudby napísal ako úplne prvú, koľko mu trvalo vytvorenie celého soundtracku, skladateľ tiež prezradil, ako sa hudobne vysporiadal s témou smrti a prečo sa rozhodol v poslednom filme využiť Hedviginu tému od Johna Williamsa.
Preklad rozhovoru nájdete v pokračovaní spolu s videom, prostredníctvom ktorého sa môžete pozrieť, ako pod Desplatovou taktovkou vznikal v londýnskom nahrávacom štúdiu Abbey Road posledný potterovský soundtrack.
Skladali Ste soundtrack k Darom Smrti II ako pokračovanie Darov Smrti I, alebo ste k nim pristupovali ako k samostatným projektom? Keď ma prvý krát oslovili s ponukou napísať hudbu k Prvej časti, nebolo ešte isté, že ju budem písať aj k tej Druhej, takže som bohužiaľ nemohol komponovať obe epizódy naraz. Avšak, je tam niekoľko skladieb z Prvej časti, ktoré pokračujú aj v Druhej, jednou z nich je napríklad to, čomu hovorím téma „súrodencov“, ktorá zaznie v úvode prvých Daroch Smrti, keď sa stretnú veštci starí známi priatelia. Táto melódia sa vracia aj do záverečného pokračovania, spolu s niektorými motívmi zo skladby Obliviate, takže je tam zachovaná určitá spojitosť.
Ktorú časť hudby k poslednému filmu Ste zložili ako prvú? Myslím, že prvou časťou, ktorú som napísal, bola Lilina téma. Zahral som ju producentom na piane a veľmi sa im páčila. Potom nasledovala niekoľkomesačná práca na jej vylepšovaní a napokon sme prišli s myšlienkou, že bude sa bude tiahnuť celou dejovou líniou filmu ako niť.
Keďže Dary Smrti II boli natočené skôr (už minulý rok), mali ste viac času na zloženie hudby? Ak áno, ako sa to prejavilo vo Vašom procese komponovania? Myslím, že na písanie hudby som mal dosť času, vlastne veľmi pohodlný dostatok času, pretože na písanie a aj zloženie skladieb som mal tri a pol až štyri mesiace pri oboch epizódach. Keď natáčate film, môžete sa rozhodnúť, že natočíte všetko, čo ste plánovali, no napokon to môžete ešte zmeniť. To sa pri skladaní hudby nedá. Musel som teda počkať na predbežné spracovanie Druhej časti, v ktorom sú jasne vykreslené základné myšlienky, a potom dať tomu umelecký a hudobný zmysel. Bol na to dostatok času, hoci to bola ťažká ale zároveň aj inšpiratívna práca.
V poslednom filme sa niekoľko krát stretávame so smrťou. Ktorá z nich bola najzložitejšia pre skomponovanie? Prípadne, bola nejaká ťažšia ako ostatné? Smrť je veľkou súčasťou príbehu Harryho Pottera už od jeho začiatku, keďže hneď v úvode sa stáva sirotou, ktorá stratila rodičov. V skutočnosti je téma smrti veľmi prítomná aj v poslednom filme, najmä vďaka Lily, Harryho mame, ktorá sa je tentoraz významnejšou postavou. Film sa začína tónmi Lilinej témy, ktorá sa stala hlavnou skladbou. Jedným z prvkov smrti je smútok za ľuďmi, ktorých sme stratili a po ktorých túžime, ale aj otázka ako sa so smrťou vyrovnať. To je veľmi prítomné v skladbách, ktoré sa objavia vo filme. Keď budete pozorne počúvať soundtrack, môžete zistiť, že som k týmto pasážam pristupoval citlivo. Druhou stranou smrti sú bitky, duely, záverečný súboj medzi Harrym a Voldemortom, kedy obaja bojujú o život, bez náznaku zľutovania. A tak som napísal niekoľko veľkolepých epických a niekoľko poetických skladieb.
Nájdeme pri tomto soundtracku nejaké odkazy na hudbu z predchádzajúcich filmov? No, všetci vieme, ktorá z hudobných tém sa stala kultovou – Hedvigina téma od Johna Williamsa. Táto skladba je rozhodujúcou pre úspech celého príbehu a bolo by odo mňa neúctivé a hlúpe, keby som ju nepoužil v kľúčových okamihoch , ktoré odkazujú na uplynulých desať rokov priateľstva, ktoré sme prežili spolu s filmovými postavami. Hedvigina téma sa tu objaví oveľa výraznejšie ako v Daroch Smrti I, kde hlavnou témou bola strata istoty, detskej nevinnosti a potreba dospieť. Evokuje v nás totiž detstvo a Rokfort. Teraz sme späť v Rokforte, ktorý sa zmenil na bojisko, no zároveň sa tu všetkých filmových priateľov, s ktorými sme sa vyrástli, takže využiť ju bolo naozaj na mieste. Skladba Johna Williamsa je prítomná aj na konci filmu, keď sa lúčime s troma deťmi, z ktorých sa stali dospelí – pri ich záverečnom pohľade v ústrety novej budúcnosti. Je to jedna z najkrajších skladieb, ktoré boli kedy napísané pre film, takže pracovať s ňou bola pre mňa radosť.
Záver čarodejníckej série si môžete pozrieť práve teraz aj vo vašom kine.
Priori-Incantatem.sk nie je majiteľom autorských práv Harryho Pottera, je iba sprostredkovateľom informácií ohľadom Harryho Pottera pre fanúšikov. Tento dokument však nesmie byť kopírovaný, či už v častiach alebo celý, bez súhlasu Priori-Incantatem.sk.
Dodnes smútite, že vám na 11. narodeniny sova nepriniesla vytúžený list do Rokfortu? Tak už nemusíte! Už čoskoro sa totižto vybrané slovenské centrá kultúry ako mávnutím prútika zmenia na Rokfortskú strednú školu čarodejnícku. Mladí divadelníci Katarína Gurová, Kristóf Melecsky a Peter Pavlík, na čele s režisérom Pavlom Viechom, budú v jedinečnom predstavení žonglovať ikonickými postavami všetkých siedmich kníh, aby nám dokázali, že fantázii sa medze nekladú. Aj keby sa možno mali.
Celú tl...